-->
علوم قانونية وادارية علوم قانونية وادارية

اخر المواضيع

جاري التحميل ...

المحاماة في دمي

المحاماة في دمي
المحاماة في دمي 
بقلم محمد عماد 

من و انا في ابتدائي و اعدادي كنت بروح مع بابا المحكمة و لما كان في دار القضاء و كمان محكمة ميت غمر كنت بقف ورا المنصة مستني بابا في الحجرة الخاصة بالقضاة و شايف بيحصل ايه. اتعلقت بمبني المحكمة عامة بالجدران

و كنت بشوف بابا بيعمل ايه. لما كان محامي يعجبوا في دفع. معين و يطليوا يشربو القهوة و يتناقش معاه و حكالي كذا موقف ساعتها قلبي اتعلق بيها حتي مرورا بثانوي مكنتش بفوت قضية و حوشت و اشتريت بدلة عشان ادخل و اشوف و ابقي منهم
تؤ مش القضاة 

دول فئة في. المجتمع اسمهم المحاربين فئة كده ممكن نقول عليهم عازفين فنانين موهوبين مدويين الجراح اطباء نفسيين 
و 
اه نسيت حتي في بعض الدعاوي بنكون محاسبين و مهندسين

و رغم ان صحاب بابا الله يرحمه بيقولو بنعتبرك ابن الهيئة القضائية كنت. بركز مع كل المحامين و اشوف ده بيقول ايه و بيتكلم ازاي و الشياكة و اللباقة والعلم و ياه ياه لما ساعات كان قاعة تسقف اه يا قلبي الي كان بيرفرف و يقول جواه انا منكم كارنيهي اهو بس جدول عام والله و كنت اطلع اقوله انا انبسط اني سمعتك اوي

عشان كده الي يقولك مش بنتعلم من الكبار ده متردش عليه ميستاهلش والله 
و لاني طموح لدرجة الجنون بطورنفسي اول باول و لغتي حلوة الحمد الله 

سافرت بره اشتغلت محامي في شركة كبيرة و بعد 622 ساعه حصلت مشكلة موظفين كبيرة و الشركة هيتعملها. بلوك. فا خدوني بتوع h r عشان الوزارة دخلنا للمحقق و المفروض اني رايح شكل مليش حق اتكلم كا محامي ده غير اني مش مطلع اصلا 
روحت و هوب محققة بتقول ايه المشكلة لقيت h r بيبصلس يقول رد 

شايفين يا محامين يولي بتقللوا من نفسكم بسلبيتكم سكوتكم مهما عملتوا و مهما قالو 
المجتمع عنده غريزة الثقة فينا 

و رجعت مصر عشان. حلمي الي بكتبوا من سنين و الي هيتابع. صفحتي. هيعرف ده
Never forget my dream 
Best lawyer 
و ابتديت من تحت الصفر و الحمدالله 
والله نستاهل مكانة اكبر بالاستعداد باننا نصدق. نفسنا 

المحامين الكبار محامين الي في مكتب حضرتك دول افراد جيش مكتبك الي بيدافعو عن. موكلينك لازم يحسوا بقيمتهم. و دورهم زي ما انا بعمل 
انا لا لكبير و لا حاجة طبعا

شاركنا بتعليقك...

التعليقات



، اشترك معنا ليصلك جديد الموقع اول ً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

احصائيات الموقع

جميع الحقوق محفوظة

علوم قانونية وادارية

2010-2019